אריה כשר ואליעזר ויצטום, הורדוס: מלך רודף ורדוף

התעלומה האופפת את דמותו רבת הסתירות של הורדוס מלך יהודה העסיקה חוקרים רבים לאורך הדורות. מצד אחד היה רודן עריץ וצמא דמים, שהוציא להורג את אישתו האהובה מרים החשמונאית ואת בניה, ומן הצד האחר נודע כאדריכל מגלומן שבנה מחדש את בית המקדש, את קיסריה ואת מצדה, והביא את ממלכתו לידי פריחה ורווחה כלכלית. המסורת התלמודית הוקיעה אותו  כ"רוצח החכמים" והמסורת הנוצרית הציגה אותו כ"רוצח התינוקות" וכאנטי-כריסטוס.

הורדוס: מלך רודף ורדוף משתמש בתובנות פסיכולוגיות ופסיכיאטריות לפענוח אישיותו המרתקת של הורדוס ופורץ בכך דרך חדשה בהיסטוריוגרפיה. הספר מציג את רגש הנחיתות של הורדוס, המלווה אותו מאז ימי ילדותו כבן גרים אדומי, כמניע עיקרי בדרכו לשררה. הפיצוי לרגשי הנחיתות שלו ניכר במפעלי הבנייה הגרנדיוזיים ובהם קברו בהרודיון, שהתגלה לאחרונה. אלה נבעו כנראה משאיפתו הכפייתית להאדיר את שמו ולזכות  בתהילה גם לאחר מותו. עמדו לו גם הכישרון המניפולטיבי, האמביציה האדירה, השנינות, ההעזה, התוקפנות, החשדנות ודמיונו הפורה.

לאחר מות אביו ואחיו ועקב תאונה קשה שאירעה לאמו בעת בריחתם מירושלים, ניסה הורדוס לפגוע בעצמו מתוך ייאוש. זה היה הביטוי הראשון להפרעת אישיות פרנואידית, וזו הלכה והחריפה עם השנים. חרדות השווא הובילו אותו למעשי נקמה וטרור אכזריים, שהופנו הן כלפי יריבים אמיתיים והן כלפי אויבים פרי דמיונו. אפילו פטרונו הפוליטי, הקיסר אוגוסטוס, הביע מורת רוח מדרך שלטונו ומיוחסת לקיסר האמירה כי "מוטב להיות חזירו של הורדוס מלהיות  בנו".

אריה כשר, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב, מבכירי החוקרים בימינו בתולדות עם ישראל. זכה בפרסים רבים על מחקריו, בהם פרס שלום ברון (תשל"ט) ופרס ביאליק לחכמת ישראל (תש"ן). כתב מאמרים רבים, שהתפרסמו בכתבי עת בארץ ובעולם, העוסקים במגוון רחב של נושאים בהיסטוריה של ימי הבית השני.

אליעזר ויצטום, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופסיכיאטר בכיר במרכזי בריאות הנפש בבאר-שבע וב"עזרת נשים" בירושלים ומעורכי "שיחות", הירחון הישראלי לפסיכותרפיה. בפרסומים הרבים פרי-עטו הצליח לשלב באופן מרתק בין תחומי התמחותו השונים: השפעת גורמים תרבותיים על ביטויים של מצוקה פסיכולוגית, דרכי התמודדות עם אבל והפרעות פוסט-טראומתיות, פסיכותרפיה קצרת-מועד וטיפול נרטיבי.

זוכה בפרס יעקב בהט לספר העיון המקורי הטוב.

בשיתוף עם כתר ספרים, תשס"ח 2008, 610 עמ', 99 ש"ח

לרכישה: כתר ספרים