נמרוד זינגר, בעל השם והרופא: רפואה ומאגיה בקרב יהודי גרמניה בראשית העת החדשה

לאחר שמצzinger_ picבו של התינוק לא השתפר במשך כמה ימים והיה חשש ממשי לחייו, החלה גליקל לתהות אם יש קשר בין מצבו העגום של בנה ובין העובדה שלא אכלה לבסוף מהפרי [שסק] שכל כך חפצה בו, שכן הכירה את התפיסה הגורסת כי אם לא מולאה תאוותה של אישה הרה למאכל מסוים, היא או עוברה עלולים להינזק. על פי תפיסה זו, תשוקותיה ורגשותיה של האישה ואף המראות שהיא רואה במהלך הריונה יכולים להשפיע על בריאותו, אופיו ומראהו של הילד העתיד להיוולד.
כיצד הבינו יהודים בעת החדשה המוקדמת את גופם? כיצד הסבירו את הופעתן של מחלות בבני האדם? מה עשו כאשר חלו? אל מי פנו לקבלת טיפול רפואי? ואיזה תפקיד מילאה המאגיה בעולמם הרפואי?
ספר זה מבקש לענות על שאלות אלו ואחרות ומספק תיאור מקיף של העולם הרפואי המסקרן של יהודי גרמניה בראשית העת החדשה. בעל השם והרופא מראה כי ההיסטוריה של הרופאים איננה זהה להיסטוריה של הרפואה ומקדיש תשומת לב רבה גם לסיפוריהם של החולים עצמם ולדמותם של מרפאים אחרים אשר פעלו בשוק הרפואי באותה תקופה, כמו הנשים החכמות, המיילדות ובעלי השם אשר טיפלו במטופליהם בעזרתה של הקבלה המעשית. הספר גדוש בתיאורים מרתקים של פעולותיהם של בני התקופה ומדגים כיצד תפיסות מאגיות ואמצעים מאגיים כקמעות, לחשים וגירושי דיבוקים היו חלק בלתי נפרד מהרפואה וכי כל תיאור המתעלם מנוכחותם בחיים היהודיים מציג תמונה חלקית וחסרה.

ד"ר נמרוד זינגר עוסק בהיסטוריה של הרפואה ובהיסטוריה יהודית בעת החדשה המוקדמת. הוא מלמד היסטוריה במכללה האקדמית אחוה, בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ומשמש כראש ההתמחות ללימודי ההיסטוריה במכללת קיי.

זוכה בפרס יעקב בהט לספר העיון המקורי הטוב. 

בשיתוף עם הוצאת ידיעות אחרונות-ספרי חמד, תשע"ז 2017, 408 עמ', 118 ₪.
 להזמנות: ידיעות אחרונות-ספרי חמד