יגאל בורשטיין, מבטי קרבה: מחשבות על סרטים 

'סרטים כמו בני אדם, רוצים שיאהבו אותם בזכות עצמם. כך קל להם להשיב אהבה.'

 

מבטי קרבה עוסק בכושרו האינטלקטואלי וברב־גוניותו של הקולנוע מאז יומני האחים לומיאר משלהי המאה התשע עשרה ושל מריי רוזנברג הארץ ישראלי מראשית המאה העשרים, דרך יצירות מופת עולמיות (של היצ'קוק, ולס, גודאר ועוד) ועד מיטב הסרט הישראלי (מ'סאלח שבתי' ו'מציצים' עד 'ביקור התזמורת', ו'ואלס עם באשיר').

המחבר דן בשפה בהירה וצלולה בתמורות הרבות שהתחוללו ביחסי סרט־צופה בשלהי המאה העשרים ובראשית שנות האלפיים: מצלמות אלקטרוניות זולות וקלות־תפעול, עריכה דיגיטלית, אנימציה ממוחשבת, אינטרנט ודי־וי־די מגשימים מול עינינו את החזון של 'קולנוע עט'. צילום סרטים ועיון בסרטים הופכים לנחלת הכול, הם נגישים ורב־גוניים כמו כתיבה וקריאה. בה בעת מאיימת תרבות הרייטינג על חיוניותם של הסרטים ועל כושרם האינטלקטואלי והרגשי של הצופים. כך הולך ומחריף העימות בין מיטב יצירות הקולנוע בישראל ובעולם לבין תרבות הרייטינג המדכאת והמדלדלת את היצירה המקורית ואת מקוריות היצירה – ועמן את האינטליגנציה של הצופה.

מבטי קרבה זכה בפרס בהט לספר העיון המקורי הטוב לשנת תשס"ז.

'הספר בהחלט ראוי לפרס על המקוריות, על התובנות, על הסגנון, אך גם על האהבה העמוקה לסרט הטוב. יגאל בורשטיין, אמן הקולנוע, כותב תאוריה בפרוזה. הספר מאיר עיניים והוא יקרב את התחום לקהל הקוראים.'

פרופ' יהודה ג'אד נאמן, אוניברסיטת תל אביב

זוכה בפרס יעקב בהט לספר העיון המקורי הטוב

 בשיתוף עם ההוצאה ע"ש י'ל מאגנס, תשס"ט 2009, 582 עמ', 118 ש"ח

לרכישה: הוצאת מאגנס