צפורה כגן, רומן גמור: מרים – למיכה יוסף ברדיצ'בסקי 

הרומן 'מרים' (1921) הוא יצירתו האחרונה והחשובה של ברדיצ'בסקי. גיבורי הרומן הם שלושה דורות של יהודים במזרח אירופה במפנה המאה התשע עשרה ועל סף המאה העשרים. במרכזו, צעירים וצעירות משכילים, מרים, ירוחם, אידה, נחום השרוני, בטלון ואחרים, המחפשים – כל אחד בדרכו – את מקומם בעולם, כיחידים הנאבקים על זכותם לממש את עצמיותם מתוך התמודדות מחודשת עם המסורות החברתיות והתרבותיות אליהן הם משתייכים.

ברדיצ'בסקי חידש חידוש נועז בהצבתה של מרים, נערה בעלת אישיות עצמאית, כגיבורת רומן עברי בראשית המאה, הקשובה לריבוי הקולות והזרמים של עמה ולדיאלוגים בין תרבויות שבסביבתה. מרים מגלמת את הצורך ב'שינוי ערכין' מהפכני בחברה היהודית. חידושו הגדול האחר של ברדיצ'בסקי בספר זה הוא תפקידה של הספרות העברית עצמה ביצירה כשדה תרבות חדש, שהגיבורים הצעירים מכוננים בו את זהותם ההיסטורית והפרטית.

מאמינים וכופרים, חסידים ומתנגדים, קראים ושבתאים, משכילים ומתבוללים, נשים מסורתיות ונערות מתמרדות, מומרים-להכעיס ושלא-להכעיס, מחפשי-דרך ואובדי-דרך, בוני-חומות והורסי-חומות – כולם נאבקים כברדיצ'בסקי עצמו על 'רשות היחיד בעד הרבים', על זהותו של הפרט בהקשריו היהודיים הגדולים.

זוהי מהדורה מחקרית ראשונה של הרומן 'מרים'. העורכת מגלה דיאלוג רב פנים ומורכב בין הרומן ובין טקסטים עבריים קדומים ומאוחרים לו.

מיכה יוסף ברדיצ'בסקי (1921-1865) הוא דמות גדולה ומסעירה בתולדות התרבות היהודית ובספרות העברית בעת החדשה; חוקר של תנועות וזרמים בחיי העם, מברית סיני ועד לכיסופי גאולה בדורות האחרונים; מכנס ועורך של אוספי אגדה בעברית ובגרמנית; הוגה, פולמוסן ומבקר ספרות רב השפעה החולק על דעות מוסכמות ונאבק נגד דעות קדומות. כמספר מודרני העמיד דפוסי סיפור 'אחרים', ובכלל זה תבנית-רומן, בסגנון ייחודי.

צפורה כגן היא פרופסור לספרות עברית באוניברסיטת חיפה. בין ספריה: מאגדה לסיפורת מודרנית ביצירת ברדצ'בסקי (תשמ"ג), והלכה ואגדה כצופן של ספרות (תשמ"ח).

מהדורה מחקרית זו זכתה בפרס תמיכה במפעלי ספרות לשנת  תשנ"ה מטעם משרד המדע והאמנויות – המועצה הציבורית לתרבות ואמנות.

"בניגוד לדעה שרווחה בביקורת, שראתה ביצירה 'מרים'… פרגמנט של יצירה בלתי גמורה, מוכיחה החוקרת כי 'מרים' הוא טקסט שלם, רצוף ומוגמר, ומגדירה אותו כרומן תולדתי… [מחקר] מקורי וקורא תיגר שעשוי להוות פריצת דרך של ממש במחקר הסיפורת של ברדיצ'בסקי… ספר יסוד שייזקקו לו חוקרים וסטודנטים במדעי היהדות" (מהחלטת חבר השופטים, הוועדה לתמיכה במפעלי ספרות).

בשיתוף עם הוצאת כנרת, זמורה- ביתן, דביר. תשנ"ז 1997, 312 עמ', 101 ש"ח

לרכישה: כנרת, זמורה – ביתן, דביר