שלמה יניב, הבלדה העברית בת זמננ: מסורת וחידוש

הבלדה היא סוגה עתיקת-יומין. ראשיתה עממית, אבל היא מצאה ביטוי חדש וחזק בספרות הכתובה ובפזמונאות של ימינו. בעברית התחילו לכתוב בלדות לפני כמאה ושבעים שנה. קודם תרגמו בלדות זרות לעברית, ואחר-כך נוצרו בלדות מקוריות.

שלמה יניב דן בספר זה בבלדה העברית למן שנות העשרים ועד שנות התשעים של המאה העשרים. רבים להפתיע הם המשוררים בני-זמננו שכתבו בלדות עבריות מתוך גישות פואטיות שונות: רפאל אליעז וחנוך לוין, אבא קובנר ויצחק לאור, נתן יונתן ויהודה עמיחי, נתן אלתרמן ויורם טהר-לב, אורי צבי גרינברג ומאיר ויזלטיר, ועוד אחרים. המחבר מפרט את מגוון התבניות של הסוגה: בלדה עממית, בלדה ספרותית, בלדת עלון, בלדה מגויסת, בלדת מחאה ובלדת מלחמה, בלדה לירית, ובלדה פזמונית עכשווית, זו המעבירה את הז'אנר ה'גבוה' לתרבות הפופולרית. נבחנים מודלים לבלדה העברית תוך התבוננות בבלדה האנגלית-הסקוטית ובבלדות של ברכט. בניתוח טקסטואלי ובין-טקסטואלי משרטט המחבר את קו ההתפתחות של הבלדה העברית בת זמננו, מגדיר את מקומה גם במערכת הקאנונית, וגם במערכת הפופולרית, ומצביע על דרכי התמודדותה עם הנורמות המשתנות של הפואטיקה החדישה.

ספר זה הוא כלי רב ערך לחוקרים, לסטודנטים ולמורים במערכות החינוך השונות; אך מעל לכול, זהו ספר שיספק הנאה אינטלקטואלית לכל שוחרי הספרות.

ד"ר שלמה יניב הוא מרצה בכירבחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה ובמכללת אורנים. ספרו הבלדה העברית – פרקים בהתפתחותה (1986) ראה אור בשתי מהדורות בהוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה.

בשיתוף עם הוצאת כנרת, זמורה- ביתן, דביר. תשנ"ט 1999, 336 עמ', 88 ש"ח

לרכישה: כנרת, זמורה – ביתן, דביר