נויה רימלט, הפמיניזם המשפטי מתיאוריה למעשה: המאבק לשוויון בין המינים בישראל ובארה"ב  

עד כמה יכול המשפט לשמש כלי יעיל בידיהן של נשים לצורך קידום מעמדן בחברה? מהי מידת ההשפעה שהייתה בפועל לשיח הפמיניסטי על השיח המשפטי? האם הוגשמה היומרה הפמיניסטית לקדם את השוויון בין המינים באמצעות רפורמות משפטיות נקודתיות?

 ספר זה מניח בסיס מקיף לעיון ודיון בשאלות אלו באמצעות ניתוח התוצרים המרכזיים של המאבק הפמיניסטי לשוויון בארצות הברית ובישראל. בעשורים האחרונים הפך הפמיניזם המשפטי לפרויקט מעשי שאת תוצריו אפשר למצוא בחקיקת הכנסת ובפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות מגוונות הנוגעות למעמד האישה ולעקרון השוויון בין המינים. התיאוריה הפמיניסטית כיום אינה אפוא רק מצע לביקורת המשפט, אלא גם אמצעי להבנת מקורם של הסדרים משפטיים עכשוויים הנוגעים לנשים, הסדרים שהתגבשו בהשפעתו ובעידודו של השיח הפמיניסטי. 

חלקו הראשון של הספר מציג את השלבים המרכזיים בהתפתחותה של המחשבה הפמיניסטית המשפטית בארצות הברית, וכל התפתחות תיאורטית נבחנת בזיקה לסוגיות משפטיות שעליהן ניסתה להשפיע. חלקו השני של הספר בוחן את התפתחותו של עקרון השוויון בין המינים במשפט הישראלי, ומצביע על הקשר שבין התפתחויות אלה לבין צמיחתו וגיבושו של שיח פמיניסטי תיאורטי ומעשי במדינת ישראל. בין היתר מתמקד הספר בכמה מן הרפורמות המשפטיות הבולטות שהיו תוצר ישיר של פעילות פמיניסטית בישראל: עיגונו בחוק של עקרון העדפה מתקנת לנשים, מתן זכות לחופשת לידה גם לגברים, חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, ושילוב נשים בתפקידים קרביים בצבא. ניתוח זה, שבמרכזו החיבור בין תיאוריה לאקטיביזם משפטי בתוך השיח הפמיניסטי, מוסיף נקודת ראות ביקורתית לאופן שבו צריך להעריך את פועלו של השיח הפמיניסטי. הוא גם מעלה הרהורים באשר לטיב היוזמות המשפטיות שבקידומן עוסק כיום הפמיניזם המשפטי ולכיוון שאליו הוא מוביל את המאבק לשוויון האישה.

ד"ר נויה רימלט היא מרצה בכירה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. היא עוסקת בניתוח פמיניסטי ביקורתי של המשפט ופרסמה מאמרים רבים בתחום זה בארץ ובחו"ל.

 יצא בסדרת משפט וחברה

בשיתוף עם פרדס הוצאה לאור, תש"ע 2010, 286 עמ', 118 ש"ח.

להזמנות:  פרדס הוצאה לאור