שמואל נח אייזנשטדט, פונדמנטליזם כיתתיות ומהפכה: הממד היעקוביני של המודרניות

בספר זה טוען שמואל נח אייזנשטדט שהפונדמנטליזם הוא תופעה פוליטית-טוטליסטית ואף טוטליטרית מודרנית, ששורשיה במהפכה הצרפתית ובמהפכה הרוסית, ומכאן שהתנועות הפונדמנטליסטיות בנות-זמננו הן תופעות מודרניות בעלות שורשים דתיים עמוקים. תנועות אלה, אף שהן מקדשות את המסורת, הן הופכות אותה לאידיאולוגיה מודרנית, ולא זו בלבד אלא שהן אף חובקות יסודות המנוגדים למסורות שמהן צמחו.

עם זאת, המחבר ממקם גם את הפונדמנטליזם בן-זמננו בין תנועות המחאה, התחייה וההתחדשות הדתית שקמו ועלו במהלך ההיסטוריה, בעיקר בדתות ובציוויליזציות המונותיאיסטיות, החל בישראל הקדומה וכלה בתנועת הרפורמציה בנצרות ובכיתות שהולידה בתרבויות הנוצריות השונות באירופה ולאחר מכן בארצות רבות אחרות בעולם. הפונדמנטליזם בן-זמננו אינו אלא טרנספורמציה מודרנית קיצונית של תנועות אלה.

פרופסור שמואל נח אייזנשטדט, אבי הסוציולוגיה הישראלית וחתן פרס ישראל, הוא חוקר במכון ון ליר בירושלים. ספרו Fundamentalism, שהתפרסם בהוצאת קמברידג', זיכה אותו בפרסAmalfi האירופי לשנת 2000 וצוין כקלסיקה מודרנית בתחום הסוציולוגיה.

"מחקר קפדני ומדוקדק, מקורי ועשיר… הספר חושף את מקורן של תנועות פונדמנטליסטיות מכל הזמנים ואת התנאים שהובילו לגיבושן ולהתפשטותן… התופעה מוצגת בבהירות כחלק בלתי נפרד מתהליך רב-היקף – ולעתים טרגי ואלים – של מודרניזציה, שהתחולל בעולם כולו ושעדיין מתחולל במקומות שונים ברחבי העולם".

פרופ' סלבדור ג'ינר, ועדת פרס אמלפי

 בשיתוף עם כתר ספרים, תשס"ה 2005, 270 עמ', 84 ש"ח

לרכישה: כתר ספרים