יערה בר-און, רואות את הנולד: לידה ויילוד לקראת העידן המודרני

'שעת הלידה הגיעה […] העובר יצא ורגליו ראשונות. כשהחל גופו לצאת, לא הצליח המיילד להגיע לראשו, ומשך בכל כוחו את הגוף בהזניחו את הראש שנותר ברחם. הוא חשב להוציא בעזרת אנקול ותרווד את הראש, ומשך אותו בחריצות, עד שיצאה גם נשמת האם'. בורז'ואה, התבוננויות, 1609

סיפורי לידה מסמרי שיער, בצד סיפורים על רשלנות רפואית ומתחים שבין בעלי מקצוע לחולים ולבני משפחותיהם, הם נחלת כל הדורות. גם בתקופה הקדם-מודרנית היתה לדעת הקהל ולתקשורת חשיבות עצומה. גם אז חששו יולדות ונשים הרות מחוסר הדיסקרטיות של המרפאים וחשדו בטוהר כוונותיהם. נשים נאבקו על זכויותיהן כמטופלות וכמטפלות בעולם שנשלט בידי רופאים ומנתחים גברים.

ספר זה עוסק בעולם שהיה. הוא נע בין סיפור תולדות הלידה והיילוד לקראת העידן המודרני לבין סיפור קורותיה של אשה אחת, לואיז בורז'ואה – מיילדת, סופרת ואשת חצר בפמלייתה של המלכה מרי דה מדיצ'י, אשת המלך הנרי הרביעי. סיפור חייה המופלא מתרחש בפריס של ראשית המאה ה-17. בחיבוריה נחשפת תמונה עשירה ומפתיעה של אירועי הלידה. בצד הוראות מעשיות למיילדות, נמצא בהם סיפורים על נשים היולדות כלבים ועכברים, מפלצות וגושים חסרי צורה, וגם על הריונות מרובי-עוברים ורבי-שנים. בורז'ואה מתארת נשים שהפכו לגברים, גברים שהרו וילדו יצורים חסרי מין, מומים מוזרים שנגרמו על ידי דמיון האם, והפלות שמקורן בעין-הרע. לכל אלה מתלווים סיפורים בגוף ראשון המתארים בצורה חיה ונוגעת ללב את השמחה, העצב, הפחד והתקווה של היולדות, את נצחונות המיילדות וכישלונותיהן, ואת המאבקים המקצועיים בין גברים לנשים ובין מטפלים למטופלים בחברה הקדם-מודרנית.

יערה בר-און עוסקת בהיסטוריה תרבותית ובחינוך. מחקרה מתמקד בחיי נשים, בתיאוריה פמיניסטית ובמחשבה חברתית. היא ממלאת תפקיד בכיר במשרד החינוך ומלמדת היסטוריה באוניברסיטת תל אביב.

 בשיתוף עם הוצאת כנרת, זמורה- ביתן, דביר. תש"ס 2000, 320 עמ', 74 ש"ח

לרכישה: כנרת, זמורה – ביתן, דביר